Dominee Miskotte honderd jaar

Honderd jaar geleden, op 22 mei 1921 – toen de eerste zondag na Pinksteren – werd K.H. Miskotte bevestigd als hervormd predikant in Kortgene, op het eiland Noord-Beveland, Zeeland. Hij was toen 26 jaar. In zijn werkzame leven heeft Miskotte veel gepreekt en tal van preken zijn ook gepubliceerd en uiteindelijk terechtgekomen in het Verzameld Werk. Om dit eeuwfeest op te luisteren vroegen wij mensen – meest theologen en predikanten – om hun favoriete Miskotte-preek aan ons door te geven, zodat we die op deze website nogmaals kunnen publiceren samen met een toelichting van de inzender waarom hij of zij juist deze preek opnieuw onder onze aandacht zou willen brengen. We streven ernaar elke maand een nieuwe inzending op de website te plaatsen. En we beginnen op 22 mei 2021.

Het bal wordt geopend door Willem van der Meiden, secretaris van de Dr. K.H. Miskotte Stichting. Zijn keus is Het groene en het dorre hout, Haarlem 1938. Hier kunt u lezen waarom hem die preek zo bevalt.