Dominee Miskotte honderd jaar

Honderd jaar geleden, op 22 mei 1921 werd K.H. Miskotte bevestigd als hervormd predikant in Kortgene, op het eiland Noord-Beveland, Zeeland. Hij was toen 26 jaar. In zijn werkzame leven heeft Miskotte veel gepreekt en tal van preken zijn ook gepubliceerd en uiteindelijk terechtgekomen in het Verzameld Werk. Om dit eeuwfeest op te luisteren vroegen wij mensen – meest theologen en predikanten – om hun favoriete Miskotte-preek aan ons door te geven, zodat we die op deze website nogmaals kunnen publiceren samen met een toelichting van de inzender waarom hij of zij juist deze preek opnieuw onder onze aandacht zou willen brengen. We streven ernaar elke maand een nieuwe inzending op de website te plaatsen. De reeks startte op 22 mei 2021.

De vijfde preek werd gekozen door Leonie Breebaart, filosoof, als redacteur opinie werkzaam bij dagblad Trouw en kleindochter van K.H. Miskotte. Zij koos voor een Haarlemse preek uit augustus 1938: Ontwortelden of voortvluchtigen. Haar toelichting vindt u hier.

De eerdere bijdragen:

1 De keus van Willem van der Meiden: Het groene en het dorre hout, Haarlem 1938. Hier kunt u zijn motivatie lezen.

2 De keus van Alex van Ligten: Het geheim der humaniteit (ca. 1950) en hij vertelt hier waarom.

3 De keus van Rinse Reeling Brouwer: Een volwassen verstand  uit 1963 en hij vertelt hier waarom.

4. De keus van Collin Cornell: 'Ontwrichting en ontzetting'. Zijn toelichting (in het Engels) vindt u hier.