Bij het overlijden van dr. Hinrich StoevesandtGeplaatst: 01-05-2020 14:21

Via deze link vindt u de vertaling van een In memoriam van dr. Bruce L. McCormack, directeur van het Amerikaanse Center for Barth Studies, geschreven een week na Stoevesandts overlijden. Met betrekking tot de betrokkenheid van Stoevesandt bij het werk van Miskotte is daar nog het een en ander aan toe te voegen.
Zo was Stoevesandt behalve een kenner van het werk van Karl Barth ook een echte liefhebber van dat van Miskotte, die hij eens typeerde als 'hymnisch theoloog'. Hij vertaalde vier boeken van Miskotte en publiceerde vier bundelingen van vertaalde artikelen.

Dr. Hinrich Stoevesandt (1931-2018) was behalve kenner van het werk van Karl Barth een groot liefhebber van dat van K.H. Miskotte, die hij eens typeerde als een ‘hymnisch theoloog’. Zijn kennis van de Nederlandse taal en van de theologie stelde hem in staat om teksten van Miskotte, grotere en kleinere, voor een Duits publiek te ontsluiten. Lange tijd was hij Miskottes enige vertaler in het Duits - de laatste decennia heeft dr. Heinrich Braunschweiger zijn werk als vertaler van Miskotte overgenomen. Stoevesandt schreef en publiceerde vertalingen van:
Het waagstuk der prediking (1941/1948) - Das Wagnis der Predigt (met Heinrich Braunschweiger, 1996).
Bijbels ABC (1941/1966) - Biblisches ABC – wider das unbiblische Bibellesen (1976).
Als de goden zwijgen (1956) - Wenn die Götter schweigen - Vom Sinn des Alten Testaments (1963).
Zur biblischen Hermeneutik (1959), een vertaling vier artikelen uit In de Waagschaal, 1957-58.
De weg van het gebed (1962) - Der Weg des Gebets (1964).
Biblische Meditationen (1967) - een vertaling van zeventien Bijbelmeditaties uit In de Waagschaal, 1964-65.
Predigten aus vier Jahrzehnten (1969) - een vertaling van tien preken (1927-1968).
Der Gott Israels und die Theologie (1975) - een vertaling van zeven artikelen (met Hans-Jörg Weber).

Stoevesandt publiceerde niet alleen de briefwisseling tussen Barth en Miskotte in 1991, maar was ook samen met dr. A. Geense de bezorger van deel 2 van het Verzameld Werk van Miskotte, over Karl Barth, dat verscheen in 1987.

Hinrich Stoevesandt was erelid van het bestuur van dr. K.H. Miskotte Stichting. Wij gedenken hem met groot respect en veel dankbaarheid. Zijn nagedachtenis zij ons tot zegen.