Watersnoodpreek Miskotte 1953Geplaatst: 01-04-2020 12:18

Soms komen er bij het bestuur van de Dr. K.H. Miskotte Stichting nog preken van Miskotte binnen die niet eerder bekend waren en daardoor het Verzameld Werk niet gehaald hebben. We zijn bezig om enkele daarvan te bundelen in een boekje. Een van die preken is door Miskotte gehouden op 8 februari 1953 in de Westerkerk van Amsterdam. Dat is een week na de Watersnoodramp in Zuid-Nederland, België en Engeland. Er is veel gepreekt in die dagen en in sommige kerken werd de ramp gepresenteerd als een straf van God. Miskotte is het daar niet mee eens al is het pleidooi voor bekering wel aan hem besteed. Nu is een watersnoodramp niet te vergelijken met de uitbraak van een besmettelijk virus - al zijn de metaforen in deze preek voor beide toepasselijk - maar voor de goede lezer valt de actualiteit wel op. De taal kan ouderwets overkomen, maar de tekst vonden we boeiend genoeg om aan te bieden aan het Nederlands Dagblad. Daarin werd op maandag 31 maart 2020 een samenvatting geplaatst. De volledige tekst vindt u hier.